Noord-Vietnam en Myanmar met mijn moeder! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Dorien Dolman - WaarBenJij.nu Noord-Vietnam en Myanmar met mijn moeder! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Dorien Dolman - WaarBenJij.nu

Noord-Vietnam en Myanmar met mijn moeder!

Door: Dorien en Greet

Blijf op de hoogte en volg Dorien

06 Mei 2017 | Myanmar, Rangoon

Een ruime maand met mijn lieve moeder gereisd. Wat hebben we een hoop verschillende dingen gedaan en veel meegemaakt. Ik zal proberen het kort samen te vatten, maar dat zal lastig zijn. We hebben samen 1.5 week door Noord-Vietnam en 3 weken door Myanmar gereisd.

Het avontuur begon exact een maand geleden waar ik Greet opwachtte op het vliegveld in Hanoi. De volgende dag hebben we door Hanoi gewandeld, gelunched met Marion en Hugo, de gevangenis bezocht en de water puppet show bijgewoond. Greet vond het helemaal geweldig en keek haar ogen uit. Zo anders dan Nederland! Daarna vertrokken we naar Sapa, een prachtig maar zeer toeristisch dorpje in de bergen met overal rijstplateaus. Gelukkig bleven wij niet in Sapa, maar bij Gia en haar familie drie uur lopen vanaf Sapa in een klein dorpje. Drie geweldige dagen zijn wij bij deze lieve familie op een idyllisch plekje verbleven. Elke dag wandelden we door de bergen langs de rijstplateaus en elke dag kregen we heerlijk Vietnamees eten van Gia’s familie. Ook hadden we heel erg mazzel met het weer: veel toeristen vertelden mij over non-stop regen in Sapa en wij hadden non-stop een strakblauwe lucht! De terugweg was erg spannend voor mama: achterop de scooter over smalle bergweggetjes. Wat is ze stoer!

Na Sapa gingen we terug naar Hanoi om de dag erna door te gaan naar Halong Bay. In deze wereldberoemde baai voeren wij tussen de puntige Karstgebergten door. Wat een mooi uitzicht. De eerste nacht sliepen we op een luxe boot en de tweede op Cat Ba eiland. We hadden een vol programma: Paradise cave, rondje varen in een roeiboot, vissen, chillen op het dak van de boot, een berg op een eiland beklommen, gezwommen, een berg op Cat Ba beklommen met een gekke gids, en naar Monkey Island geweest. Terug in Hanoi nog een leuke verassing: Catijn ontmoet!!

Toen de spanningen tussen de VS en Noord-Korea begonnen op te lopen (we volgden het nieuws op de voet) , vlogen we via Kuala Lumpur naar Yangon (Myanmar). Daar was het jaarlijkse Waterfestival, Thingyan, in volle gang. Jong en oud, iedereen was zeiknat en gooide met water om hun zonden af te spoelen. Overal reden toeterende auto’s met springende en feestende mensen. Op podia traden Birmese artiesten op en werd het publiek nat gespoten met waterkanonnen. Wij waren een gewild doelwit, iedereen gooide ons nat en begroette ons; Mingalaba. Kortom: dikke pret. Op 17 April was het Birmees nieuwjaar. Dit betekende voor duizenden Birmezen een bezoek aan de beroemde Shewadagon Pagoda gevolgd door chillen in het park of op de kermis, om te bidden, elkaar te ontmoeten, en bloed te doneren. Dus deden wij lekker mee, behalve met de bloeddonatie. We keken onze ogen uit: tientallen gouden pagoda’s met vele boedhabeelden en een gigantische gouden stupa in het midden. Overal zaten en liepen mensen in hun mooiste, prachtig gekleurde, kleding. Velen wilden met ons op de foto...

De volgende dag namen we de 18 uur durende trein naar Bagan. De treinen en de rails waren niet vervangen sinds de Britse overheersers het land verlieten in 1948. De trein schommelde en kraakte maar reed gelukkig niet zo hard. Overal langs de route stonden mensen klaar om naar dit dagelijkse spektakel te zwaaien. We reden langs vele kleine, armoedige, bamboehutjes. Verbijsterd keken we naar de hopen afval. Ondanks dat we ‘s nachts amper een oog dicht deden was het een geweldige ervaring!!! Na een duik in ons prachtige zwembad in Bagan waren we meteen de vermoeiende reis vergeten. In de 40 m2 archeologische zone van Bagan staan wel 4000 tempels waarvan de meesten meer dan 800 jaar oud zijn. Bagan is een voormalige hoofdstad van Myanmar en ging ten onder door de komst van de Mongolen. Deze dagen vuldennwe met het bezoeken van tempels; lopend, met zonsopgang, fietsend, met zonsondergang etc. Het was een prachtig gezicht om vanaf tempels overal waar je keek andere tempels te zien. De tempels en de aarde waren vaak mooi rood-bruin gekleurd. Alles in de hitte dus vele duiken in ons zwembad waren noodzakelijk. Ook hebben we een leuke privé boottocht over de Ayeyarwady gedaan, Mount Popa bezocht en van een heerlijke massage genoten.

Onze volgende stop was Thazi, een klein dorpje wat door de Lonely Planet werd afgeraden omdat er niets te doen zou zijn. Nou, geef ons een fiets en we vermaken ons! Ook vermaakten we de lokale bevolking die daar zelden toeristen zagen en maar al te graag met ons op de foto wilden. Na een uur Máxima spelen op de lokale markt zijn we naar het meer gefietst waar ik meteen het water in dook om een balletje over te gooien (met een aantal verbaasde Birmese jongens). ‘s Avonds ook onze ogen uit gekeken op het treinstation; overal zaten mensen gezellig op de grond te eten (ook op de rails).

De dag erna werden we met paard en wagen naar het station gereden. Daarop volgde een prachtige treinrit naar Kalaw met betel spugende monnik tegenover ons. In Kalaw vermaakten we ons met een interessant ziekenhuisbezoekje (voor details stuur een privé bericht). De volgende twee dagen deden we een trekking van Kalaw naar Inle. Het was een prachtige tocht door de bergen en we kwamen langs enkele dorpjes waar ethnische minderheidsgroeperingen wonen. Onze gids,Carol, was erg leuk en we hebben veel van haar over Myanmar geleerd. We overnachtten bij een familie in een klein dorpje waar we hard hebben gelachen tijdens het nemen van een bucket-shower met een te laag muurtje (terwijl de ossenkarren langs reden). Aangekomen bij het Inlemeer werden we beloond met een heerlijk boottochtje (lekker afkoelen). Het Inlemeer is heel mooi en omringd met bergen. Wederom trakteerden we onszelf op een hotel met zwembad. Ook hebben we een dagtocht over het meer gedaan waar we stopten bij handwerklieden, een markt, een klooster, vissers. Hoogtepunt was een tempel waar een ceremonie werd voorbereid en wij door Birmese vrouwen werden uitgenodigd om mee te lunchen.

Na Inle volgden twee lange busreizen naar het strand bij Ngwe Saung in West-Myanmar; een top afsluiter van Greet haar vakantie!! Ons hotel had een prachtig zwembad met uitzicht op de zee. Het strand was erg leuk omdat er vooral Birmese toeristen waren die zeer genoten van wat voor velen hun eerste stranddag was. Ook hebben we een dag gesnorkeld. Tachtig procent van de boot was zeeziek, maar ik vond het een heerlijk tochtje. Greet vond het snorkelen eerst erg spannend maar als snel vond ze het helemaal geweldig!!!

Kortom; we hebben een top tijd gehad samen en raden het elke moeder en dochter aan om zo’n reis te doen. Noord-Vietnam was heel mooi en zeker een aanrader. Myanmar was totaal anders dan Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Het was een stuk minder toeristisch waardoor we veel leuker contact hadden met de bevolking. Een heel groot verschil! Ook is Myanmar niet voor beginners; alles kost meer tijd van geld pinnen tot een trein regelen. Voor het comfort moet je ook niet naar Myanmar komen. Tenslotte hebben we met pijn in ons hart veel meer armoede gezien. Conclusie: wacht niet te lang en bezoek Myanmar met je moeder (als ze stoer is).

En voor de mensen die zich afvragen wanneer ik terug kom: half/eind Juni en dan ga ik 16 Juli naar Karst in Brazilië!

• 07 Mei 2017 - 16:34

Greet:

Lieve Dorien,
    Wat een GEWELDIGE reis hebben we samen gehad!!!
    Ik ben thuis en geniet nu na van alle belevenissen. Voor jou veel plezier op je verdere reis.
    Liefs mam

• 13 Mei 2017 - 12:18

Nel:

Hoi Dorien,

Wat hebben jullie samen veel beleefd en gedaan, op afstand genieten we mee van de verhalen.

LIEFS