Welverdiend backpacken: begin in Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dorien Dolman - WaarBenJij.nu Welverdiend backpacken: begin in Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Dorien Dolman - WaarBenJij.nu

Welverdiend backpacken: begin in Thailand

Door: Dorien

Blijf op de hoogte en volg Dorien

25 Januari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Jawel, ik ga toch maar weer een blog bij houden. Van mijn thesis in
Mozambique en mijn stage in Brazilie heb ik dat niet gedaan en dat
vind ik best zonde achteraf. Mijn blog van Bolivia lees ik nog vaak
terug en werkte erg goed om mensen op de hoogte te houden! Inmiddels
ben ik ruim twee weken in Thailand maar het voelt al als maanden.
Zoveel indrukken, zoveel gedaan, en zoveel mensen ontmoet. Ik ben erg
tevreden dat ik heb besloten om na mijn afstuderen voor onbepaalde
tijd op reis te gaan ipv meteen een baan te zoeken; had ik echt nodig
en verdient!

Inmiddels ben ik onderweg naar Chiang Rai in het noorden van Thailand.
Dit wordt mijn zesde stop na; Bangkok, Ayutthaya, Sukothai, Chiang Mai
en Pai. Een erg gevarieerde reis tot nu toe! Bangkok vond ik heerlijk;
een zeer gevarieerde stad met prachtige tempels, heerlijke geuren van
leuke eettentjes, en uiteraard de bruisdende Khao San Road. Ik heb
mijn ogen uitgekeken vanuit de tuk-tuks met discolichtjes en soms een
muziekje. Ook veel gelopen want lui ben ik niet. Op mijn eerste dag
meteen in een Boedhistische gebedsessie beland; heel rustgevend om
naar het gezang te luisteren. Die dag ook meteen een boottochtje
gedaan. Verder vond ik het gebied rondom het Grand Palace prachtig en
het was erg interessant om verhalen te horen over de voormalige Thaise
koning Bhumbibol. Deze is 13 Oktober vorig jaar overleden en nu ligt
zijn lichaam voor een jaar in het Grand Palace opgebaard. Dagelijks
komen 50.000 Thai, geheel in het zwart, vanuit het hele land naar het
Grand Palace om hun laatste groet te brengen.

Een grappige actie in Bangkok was mijn poging om voor zonsondergang op
de beroemde Sky Bar van de Hangover film te komen. Ik had afgesproken
met een aantal Duitsers maar ging per motortaxi omdat ik te lang in
het paleis was gebleven. De motor sjeesde door het verkeer en vijf
minuten voor zonsondergang was ik boven op DE toren ... mocht ik niet
naar binnen omdat ik op slippers liep (zucht). Veertig minuten later
liep ik de Sky Bar in met nieuwe, veel te schattige, ballerina's.
Bleek dat de Duitsers per ongeluk naar de verkeerde toren waren
gegaan. Gelukkig was het uitzicht mooi en ontmoette ik binnen no-time
nieuwe mensen.

Vanuit Bangkok ging ik met de trein naar Ayutthaya en daarna naar
Sukothai. In beiden zijn de ruines van deze eens zeer welvarende
hoofdsteden van het Ayutthaya en Sukothai koningkrijk. In beiden heb
ik met een groepje backpackers rond gefietst. In Ayutthaya was ik iets
te enthousiast met het fietsen en belandde ik flink buiten de stad (in
m'n eentje). Voelde mij zo veilig vergeleken met Brazilie en
Mozambique dus liet me even gaan. Helaas moest ik toen over een iets
te drukke autoweg om terug te kunnen komen; ach het was een avontuur!
In Ayutthaya ben ik ook 's avonds ook een keer uit geweest met de
Thaise eigenaars van mijn hostel wat erg leuk was ff zonder andere
toeristen. En, ze hebben me veel thaise woorden geleerd waar ik nu
veel profijt van heb. De Thai vinden het zo leuk als je wat standaard
zinnetjes kan.

Vervolgens kwam ik aan in Chiang Mai de voormalige hoofdstad van het
Lanna koningkrijk. Wederom een stad met prachtige tempels; Wat Phra
Singh, Wat Phantom Tao, Wat Chedi Luang enz. Ook heb ik drie musea
bezocht om wat meer de leren over de cultuur en geschiedenis van het
Lanna Kingdom. Verder heb ik een ochtendje met monniken zitten kletsen
die mij vertelden over hun leven en het boedhisme. Heb ook een gebed
sessie met enkel monniken bij gewoont. Tenslotte; elke avond weer
langs nightmarkets of live music; ideaal!

Na Chiang Mai ben ik naar Pai gegaan; een relaxed berg dorpje richting
Myanmar. Daar heb ik vijf dagen in een heuze circus school vertoefd.
Ja het was precies zoals het klinkt; overal stonden mensen circus acts
te oefenen en om de avond was er een vuurshow. Ook hadden we een
prachtig zwembad met uitzicht op de bergen (met mijn verslaving voor
zwemmen zat het wel goed)! In die vijf dagen ben ik elke dag met een
ander vervoersmiddel op pad gegaan om de wonderen om en rond Pai te
ontdekken (grotten, een canyon, hotsprings, een grote buddha etc). Te
voet, fietsen, met een motor, en een keer met een busje. Ook meerdere
malen genoten van een stevige Thaise massage: ze blijven me verassen
hoe ze hun hele lichaam gebruiken om mijn lichaam in allerlei rare
posities te rekken.

Kortom; ik vermaak mij hier prima! Na Chiang Rai ga ik naar Laos, even
wat minder toeristisch lijkt me heerlijk.

  • 25 Januari 2017 - 12:41

    Wim:

    Hoi Dorien

    Wat ontzettend leuk jouw ervaringen te lezen.
    Hoe jij omgaat met de dingen die anders lopen, hoe soepel je daar mee omgaat.
    Ook leuk te lezen hoe snel jij je verstaanbaar kunt maken.
    Omdat wij er ook geweest zijn, is veel berkenbaar.
    Wij lezen met veel plezier jouw ervaringen.
    Maar doe voorzichtig.
    Groetjes van Janny en Wim

  • 26 Januari 2017 - 10:26

    Heleen :

    Lieve Dorien,

    Wat een avonturen, je hebt echt al heel veel gezien, gedaan, beleeft! En wat goed die massages! Ja dat moet je gewoon doen als je daar bent, volgens mij ;)! Kun je er weer tegenaan.. Hele mooie en gezellige reis gewenst verder. We blijven je volgen!

    Liefs Heleen en ook van de mannen

  • 26 Januari 2017 - 14:58

    Richard Van Bentum:

    Leuk om te lezen allemaal Dorien en misschien komen we elkaar nog tegen in Laos

    Groetjes Richard

  • 19 Februari 2017 - 12:45

    Nel Visser:

    Lieve Dorien, jij geniet van het reizen en de mensen die je ontmoet. Wij genieten van je verslag en volgen je in de atlas net als oma altijd deed.
    Ben benieuwd of je uit Laos ook bericht kan sturen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorien

Op deze blog zal ik schrijven over mijn reis in Zuid-Oost Azie. Ben net afgestudeerd aan de Wageningen Universiteit waar ik de Master International Development heb behaald. Nu ga ik voor onbepaalde tijd op reis!

Actief sinds 25 Jan. 2017
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 12841

Voorgaande reizen:

25 Januari 2017 - 06 Mei 2017

Reis na mijn Master

Landen bezocht: